Regeneracja wycieraczek samochodowych – zrób to sam

Szeroki wybór różnego rodzaju produktów dostępnych na rynku motoryzacyjnym umożliwia między innymi wyposażenie samochodu w praktyczne i wydajne akcesoria. Czas ich działania uzależniony jest jednak od stopnia eksploatacji, a ta jak wiemy, w przypadku wycieraczek do szyb bywa dość intensywna. Trudne warunki atmosferyczne, a także nieprzemyślane działania kierowców doprowadzają niejednokrotnie do szybkiego zużywania się piór, nawet tych najdroższych i najbardziej wytrzymałych. Z reguły zakup nowych elementów nie sprawia problemu. Zestawy dedykowane gwarantują idealne dopasowanie podzespołów montażowych oraz zgodność w zakresie wymagań technologicznych i rozmiaru szyby w danym modelu auta.

Regeneracja gumki w piórach wycieraczek

Wydawać się zatem może, że w obliczu łatwej wymiany uszkodzonego elementu próba ratowania wycieraczek, które nie pracują prawidłowo, jest delikatnie rzecz ujmując nadużyciem. Tymczasem wielu kierowców decyduje się na ten krok z różnych przyczyn. Działania właścicieli aut wspiera również branża automotive, prezentując coraz wygodniejsze i skuteczniejsze narzędzia do regeneracji piór. Samodzielne starania o przedłużenie żywotności akcesoriów podyktowane są zazwyczaj względami finansowymi. Nie są one jednak jedyną determinantą i jak się okazuje, temat ten wśród kierowców wciąż jest niezwykle aktualny. Dlatego też, w tym artykule odpowiemy na pytania:

  • Kiedy najczęściej i dlaczego kierowcy decydują się na regenerację wycieraczek?
  • W jakim zakresie możliwa jest regeneracja wycieraczek?
  • Jak efektywnie zregenerować wycieraczki w aucie?
  • Czy i kiedy regeneracja wycieraczek jest uzasadniona?
  • Jak eksploatować wycieraczki, by jak najdłużej cieszyć się ich sprawną i bezawaryjną pracą?

Kiedy i dlaczego kierowcy decydują się na regenerację wycieraczek?

Oryginalne elementy wyposażenia samochodu wyznaczają pewien standard jakości, który niejednokrotnie w przypadku montażu zamienników zostaje obniżony. Nie stanowi to oczywiście reguły, jednak jest prawdopodobne, zwłaszcza jeśli nie możemy pozwolić sobie na komplet dedykowanych renomowanych piór Bosch czy wycieraczek dostępnych w segmencie premium marki Valeo. Regeneracja wycieraczek jest prostym sposobem na użytkowanie fabrycznych akcesoriów znacznie dłużej.

Czasem możliwości zakupu nowych akcesoriów ograniczone są ze względów logistycznych, a kierowcy borykający się z niesprawnymi wycieraczkami zmuszeni są poprawić choć chwilowo ich kondycję do momentu wymiany. Nagły wyjazd, brak dostępu do zaufanego dostawcy lub zwyczajnie chwilowy brak funduszy stanowią paradoksalnie dość częsty powód, dla którego decydujemy się w ten czy inny sposób regenerować wycieraczki do szyb.

W jakim zakresie możliwa jest regeneracja wycieraczek samochodowych?

Z oczywistych względów regeneracja nadwyrężonych piór nie zawsze jest możliwa. Dotyczy to zazwyczaj sytuacji, gdy uszkodzenia wycieraczek są zbyt duże lub awarii uległ element, którego nie jesteśmy w stanie naprawić. Każdy rodzaj piór charakteryzuje się inną budową, dlatego decydując się na ewentualne działania, powinniśmy wziąć pod uwagę typ konstrukcji, a także strukturę użytych do produkcji materiałów.

Wycieraczki tradycyjne posiadają solidny metalowy stelaż. Guma pióra dociskana jest do szyby w kilku punktach tak, by jak najlepiej zetrzeć z jej powierzchni wodę oraz zanieczyszczenia. Metalowe elementy wycieraczek narażone są na korozję, a także związane z nią osłabienie i odkształcenia materiału. W takich przypadkach regeneracja akcesoriów jest bezcelowa, a próby dalszej eksploatacji wycieraczek mogą nieść za sobą konsekwencje w postaci uszkodzenia szyby lub fragmentów karoserii.

Innym typem akcesoriów są wycieraczki płaskie, pozbawione metalowego stelaża, w których głównymi składowymi są guma oraz listwa stabilizująca. Ich efektywność uzależniona jest w dużej mierze od stopnia wyprofilowania piór oraz siły docisku. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie poprawić jakości pracy piór w tym zakresie. Stelaż wycieraczek hybrydowych umieszczony jest w obudowie z tworzywa, a samodzielna ingerencja w tę jednolitą konstrukcję nie przyniesie raczej pozytywnych rezultatów.  

We wszystkich typach wycieraczek możliwa jest regeneracja gumy piór. Podejmując się tego zadania, zwróćmy jednak uwagę na stopień wyeksploatowania elementu. Ten fragment wycieraczki ma bezpośredni kontakt z szybą, a nieumiejętnie przeprowadzona naprawa może przynieść efekt odwrotny od oczekiwanego. Guma wycieraczek, którą chcemy poddać regeneracji, nie powinna być zbyt mocno popękana, a jej powierzchnia czynna, czyli ta, która styka się z szybą, nie może posiadać żadnych ubytków. Czasem dla prawidłowej pracy piór wystarczy dokładne przetarcie ich powierzchni wilgotną szmatką. Gdy jednak objawy są poważniejsze, kierowcy decydują się na ingerencję mechaniczną związaną z podcinaniem piór, szlifowaniem lub nacieraniem ich powierzchni roztworem z gliceryny aptecznej.

Jak efektywnie zregenerować wycieraczki w aucie?

Wilgoć, mróz i inne czynniki pogodowe i drogowe skutecznie osłabiają strukturę gumy wycieraczek samochodowych. Z czasem efekty ich pracy mogą być niezadowalające. Najczęstszymi oznakami zużycia piór są smużenie, nierówna praca, piszczenie, pozostawianie niewytartych miejsc lub nawet rysowanie powierzchni szyby. Regularna pielęgnacja oraz sprawdzanie stanu piór pozwalają uniknąć poważniejszych uszkodzeń i związanych z nimi wydatków.

Uszkodzone pióro wycieraczki powodujące smugi na szybie

Różne sposoby regeneracji piór odpowiadają na poszczególne związane z nimi problemy, takie jak utrata elastyczności w przypadku której sprawdzi się roztwór z gliceryny czy lekko nadwyrężona powierzchnia, którą podreperujemy, wyszlifujemy, a nawet dotniemy specjalnym regeneratorem lub czyścikiem do wycieraczek. W przypadku dużych ubytków tworzywa można też wymienić gumowy element, bez konieczności zakupu całego pióra.

Regeneracja wycieraczek samochodowych roztworem z gliceryny  

Pierwszym krokiem efektywnej regeneracji akcesoriów jest zdjęcie piór z ramion i dokładne ich wyczyszczenie. Niezbędna jest też dokładna kontrola weryfikująca, czy element nadaje się do naprawy. Jeśli gumka wygląda na pokruszoną albo posiada różne mniejsze lub większe ubytki, jej regeneracja może okazać się mało efektywna. Natarcie tworzywa gliceryną pomoże przywrócić elastyczność. Wystarczy jedynie nanieść na ściereczkę roztwór, a następnie natrzeć kilkukrotnie gumowy element. Po zakończonej pracy zaleca się odczekanie kilku godzin w celu wsiąknięcia roztworu w materiał. Następnym krokiem jest umycie piór zimną wodą i ponowny ich montaż na ramiona.

Ekspert radzi  

Zastosowana w procesie regeneracji gliceryna może przez pewien czas pozostawiać na szybie irytujące smugi, z którymi łatwo poradzi sobie płyn do spryskiwaczy czy ewentualnie deszcz. Pierwszy test wycieraczek po natarciu ich gliceryną warto wykonać w dzień, kiedy przykre wrażenie można zniwelować również, obficie polewając szybę wodą, na przykład z węża ogrodowego - mówi ekspert sklepu piorawycieraczek.pl Jarosław Woźniak.

Regeneratory do szyb – jak działają i czy są skuteczne?

Innym skutecznym sposobem przedłużenia żywotności piór wycieraczek jest przycięcie gumki. Zabieg ten wykonuje się za pomocą specjalnie zaprojektowanych w tym celu regeneratorów zwanych również przycinarkami lub czyścikami do wycieraczek. W zależności od przeznaczenia narzędzia tego typu pozwalają na zeszlifowanie sfatygowanej powierzchni do stanu spełniającego oczekiwania lub precyzyjne docięcie gumy. Różnego typu czyściki gwarantują możliwość stopniowania intensywności ścierania warstwy gumy. By wykonać zabieg precyzyjnie i skutecznie zalecamy zdjęcie wycieraczki z ramienia. Przycięcie nie wymaga demontażu elementu, niezbędna jest jednak staranność. W każdym przypadku, przed zastosowaniem regeneratora należy umyć pióro, usuwając z jego powierzchni ewentualne przeszkody i drobinki mogące zakłócić proces zarówno szlifowania, jak i przycinania. Regeneratory dostępne są na rynku w formach niewielkich, mniej lub bardziej estetycznych, intuicyjnych w obsłudze gadżetów, które bez problemu zmieszczą się w przestrzeni schowka samochodowego.

Ekspert radzi

Zaletą regeneratorów jest ich uniwersalny charakter. Jednego urządzenia możemy używać do różnych typów wycieraczek, docinając gumy piór w autach przyjaciół i członków rodziny. Zdaniem eksperta naszego sklepu Jarosława Woźniaka - kierowcy, którzy zdecydują się na regenerację wycieraczek, powinni przemyśleć zakup tego typu wydajnych akcesoriów.

Wymiana gumki w wycieraczkach

Jednym ze sposobów wygenerowania pewnych oszczędności związanych z eksploatacją wycieraczek w samochodzie jest wymiana samej gumki. Nowoczesne uproszczone konstrukcje umożliwiają podobne zabiegi, bez konieczności użycia specjalistycznych narzędzi czy ingerencji fachowca. Sama gumka powinna zostać dokładnie dobrana pod rozmiar piór. Element można też dociąć do wymaganego wymiaru. Po odblokowaniu ograniczników i zaczepów oraz usunięciu zużytego podzespołu należy na jego miejsce wmontować nowy. Cały proces wymaga oczywiście precyzji. Guma powinna zostać osadzona na listwie i zabezpieczona zgodnie z pierwowzorem. Każde odstępstwa mogą skutkować gorszą jakością oczyszczania szyby. Polecamy dostępne w naszym asortymencie gumki do wycieraczek marki Flash.

Czy i kiedy regeneracja wycieraczek w aucie jest uzasadniona?

W kwestii zasadności regeneracji wycieraczek do szyb zdania są podzielone. Jedni dopatrują się w tej praktyce korzyści finansowych, a nawet pewnego przejawu gospodarności. Inni regenerację piór postrzegają jako nieskuteczną czy wręcz desperacką próbę ratowania czegoś, co w znacznej części przypadków i tak nadaje się do wymiany. Każda z tych postaw zawiera w sobie pewną dozę słuszności, a wybór sposobu eksploatacji wycieraczek zawsze ostatecznie należy do kierowcy. Ważne, by pamiętać jednak, że zregenerowane gumki piór nigdy nie spiszą się tak dobrze, jak nowe elementy, a przedstawione sposoby na wydłużenie czasu użytkowania akcesoriów traktować należy jako działania ostateczne lub nagłe i awaryjne zapewniające czas potrzebny na znalezienie i zakup realizujących nasze oczekiwania wycieraczek. Gdy przeprowadzone działania regeneracyjne nie przyniosą rezultatów, nie warto czekać z wymianą piór. Każda podróż z niesprawnym kompletem akcesoriów to niebezpieczeństwo, na które narażamy zarówno siebie, jak i innych uczestników ruchu.

Jak eksploatować wycieraczki, by jak najdłużej cieszyć się ich sprawną i bezawaryjną pracą?

Regeneracja wycieraczek to jedna z możliwości, którą w zakresie eksploatacji tych elementów wyposażenia auta paradoksalnie wykorzystuje jeszcze wielu kierowców. Świadczą o tym cieszące się popularnością na rynku akcesoriów różnego typu regeneratory do piór. W kontekście przedłużenia żywotności wycieraczek samochodowych ważne są również ich systematyczna pielęgnacja oraz rozsądne użytkowanie. Czyste pióra lepiej zbierają wodę, pozostawiając szybę idealnie przejrzystą. Do ich umycia wystarczy zazwyczaj wilgotna szmatka. Z bardziej uporczywymi zabrudzeniami poradzi sobie łagodny detergent.

Wycieraczki samochodowe najszybciej zużywają się zimą. Mróz skutecznie osłabia zarówno metalowe konstrukcje, jak i strukturę gumy. Ta, pod wpływem wilgoci parcieje i staje się praktycznie bezużyteczna. W okresie niskich temperatur i śnieżyc warto zainwestować w zabezpieczenia w postaci pokrowców zakładanych na szybę i pióra wycieraczek. Pracę akcesoriów wspierają również preparaty chemii samochodowej jak płyny do spryskiwaczy czy odmrażacze do szyb. Ich stosowanie zapobiega gwałtownemu odrywaniu przymarzniętej do szyby gumy wycieraczek.

Praca wycieraczek samochodowych podczas deszczu

Wycieraczki niejednokrotnie mierzą się z dużym deszczem oraz upałem, w wyniku którego guma traci elastyczność i podstawowe właściwości skutecznego osuszania szklanych powierzchni. Rozwiązaniem w tego typu sytuacjach jest częste spryskiwanie szyby letnim płynem do spryskiwaczy. Optymalizuje on poślizg pióra po szklanej powierzchni i pomaga łatwo usunąć zalegające na niej kurz, pył i brud.

Dbałość o różne elementy wyposażenia pojazdu jest obowiązkiem każdego kierowcy oraz przejawem roztropności i odpowiedzialnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Pozwala to również zaoszczędzić na wymianie elementów, uszkodzonych w stopniu wykluczającym możliwości ich regeneracji.

Nosisz się z zamiarem wymiany wycieraczek? Sprawdź naszą ofertę niezawodnych piór dedykowanych do różnych marek i modeli pojazdów.

Tekst przygotowała ekspertka i doradca techniczny sklepu piorawycieraczek.pl: Marzena Wilk

Miłośniczka tekstu pisanego oraz wszystkiego, co związane z motoryzacją. Specjalistka i doradca techniczny klienta, dla której branża automotive jest przestrzenią rozwoju oraz wymiany inspirujących opinii i doświadczeń. Kocha szybkie samochody, bacznie śledzi obowiązujące trendy i docenia śmiałe rozwiązania technologiczne. Świat pojazdów mechanicznych nie ma dla niej tajemnic, a każdą dotyczącą go nowinką dzieli się z Wami w swoich artykułach.


Koniecznie przeczytaj też

Opinie o wpisie

średnia ocena: 5 ze wszystkich 1 opinii
Jak się wymienia wycieraczki raz na rok tak jak jest przykazane to żadnych regeneracji nie trzeba przeprowadzać :) Jacek
27 września 2023

Dodaj swoją opinię