Jak prawidłowo wymienić zużyte wycieraczki samochodowe? Kompleksowy poradnik
Kiedy wycieraczki w aucie nadają się do wymiany?
Czysta szyba zapewnia kierowcy optymalną widoczność, poprawia koncentrację i skraca czas jego reakcji w niespodziewanych sytuacjach drogowych. Prawidłowa praca piór wycieraczek samochodowych ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, jeśli więc któryś z tych aspektów zostanie zaburzony, reakcja powinna być natychmiastowa. Smutne, że wciąż jeszcze spora rzesza kierowców bagatelizuje pierwsze symptomy nieprawidłowego działania akcesoriów, mając nadzieję na odroczenie wydatków związanych z zakupem nowego zestawu. Nie sposób jednoznacznie określić, kiedy wycieraczki, które posiadamy, zaczną wykazywać pierwsze objawy zużycia i ostatecznie zakończą swój żywot. Zależy to od jakości produktów, częstotliwości i sposobu użytkowania oraz działania niepożądanych czynników atmosferycznych.
Jak rozpoznać, kiedy wycieraczki w naszym aucie nadają się do wymiany? Paradoksalnie nie jest to wcale takie trudne.
Smugi na powierzchni szyby
Jedną z oznak nadwyrężenia piór jest pojawianie się na powierzchni szyby irytujących smug. Przyczyną smużenia może być uszkodzenie gumy wycieraczki w wyniku nieprawidłowego użytkowania. Podobnym sytuacjom możemy w pewnym stopniu zapobiegać. Regularna pielęgnacja wycieraczek w zależności od warunków pogodowych może pomóc w zachowaniu ich dobrej kondycji na dłużej.
Nieprawidłowe zbieranie wody
Dość oczywistą nieprawidłowością w pracy piór jest pozostawianie niewytartych miejsc na szybie pojazdu. Niestety problemy z wycieraczkami samochodowymi mogą zacząć się niedługo po ich zamontowaniu. Taka sytuacja to najczęściej efekt zakupu akcesoriów z niższej półki cenowej i jakościowej.
Uszkodzone ramię wycieraczki
Częstym powodem złej pracy wycieraczki jest też awaria skorodowanego ramienia. Słaby docisk nie zapewnia odpowiedniego usuwania wilgoci i zanieczyszczeń. W takim przypadku należy wymienić nie tylko pióro, ale i ramię wycieraczki.
Zamglona szyba
Wadliwe wycieraczki mogą również pozostawiać na powierzchni docelowej charakterystyczne zamglenia. Ich przyczyną jest zaburzenie pracy pióra, które nie odkształca się prawidłowo podczas zmiany kierunku pracy.
Pamiętajmy, że wycieraczki same się nie naprawią. Problemy wydawać by się mogło mniejszej wagi, z biegiem czasu będą jedynie narastać.
Szarpana i hałaśliwa praca wycieraczek
Okazuje się, że wycieraczkom samochodowym może zaszkodzić również rzadkie ich używanie. Częstym objawem zastania akcesoriów jest szarpana praca. Tworzywo wycieraczki z czasem i pod wpływem różnych czynników traci swoje właściwości i działa w sposób nieregularny. Zwykle towarzyszy temu przykre dla uszu piszczenie lub skrzypienie.
Rysy na szybie
Najbardziej niebezpieczną oznaką wyczerpania wycieraczek są pojawiające się na szybie rysy. Mikrouszkodzenia szklanej powierzchni są trudne do usunięcia, a niejednokrotnie nieodwracalne. Nie warto więc dopuszczać do takich skrajności.
Ekspert radzi
Wszystkie wyżej wymienione objawy świadczą o niepodlegającej dyskusji konieczności wymiany piór wycieraczek w pojeździe. Tej dokonujemy zazwyczaj dwa razy w roku, przed sezonem zimowym i zaraz po jego zakończeniu. Nie stanowi to jednak reguły i, zdaniem eksperta sklepu piorawycieraczek.pl Jarosława Woźniaka, w zależności od potrzeb możemy robić to częściej lub rzadziej.
Jak dbać o wycieraczki w samochodzie?
Istnieją pewne sposoby, by odwlec nieco konieczność wymiany zużytych wycieraczek samochodowych na nowe. Żadne zalecenia nie dają gwarancji długotrwałej i bezproblemowej pracy. Nawet dobrej jakości wycieraczki bywają bezsilne w konfrontacji z surową aurą. Nie mówimy tu jedynie o zimowych mrozach. Lato i towarzyszące mu upały oraz zabójcze działanie promieni słonecznych to test, którego wiele akcesoriów niestety nie zalicza. Odkształcanie i kruszenie się gumy, korozja szkieletu i utrata właściwości poślizgowych to jedne z ważniejszych przyczyn nieprawidłowego działania wycieraczek.
Co robić, by wspomóc pióra? Oczyszczanie ich powierzchni z brudu, śniegu lub szronu to podstawa. Wystarczy wilgotna ściereczka, opcjonalnie odrobina detergentu. Czyste pióro nie rysuje i nie pozostawia smug na szybie, pracuje równo i skutecznie.
W zależności od pory roku zmieniają się nieco formy i zakres użytkowania wycieraczek samochodowych. W lecie skupiamy się głównie na zaschniętym kurzu i innych zanieczyszczeniach oraz włączamy wycieraczki podczas deszczu. Wtedy też doceniamy działanie letniego płynu do spryskiwaczy. Dobry środek to nieodłączny towarzysz pracy piór. Zmiękcza nagromadzony brud i ułatwia poślizg gumy.
W zimie akcesoria walczą najczęściej ze śniegiem, szronem i lodem, dlatego też płyn do spryskiwaczy powinien być dostosowany do temperatur sporo poniżej zera. O tej porze roku zmuszeni jesteśmy wykazać się dużą dawką cierpliwości. Zanim wprawimy wycieraczki w ruch, upewnijmy się, że nie przymarzły do szyby. Gwałtowne działanie może trwale uszkodzić powierzchnię pióra. Producenci przekonują, że nowoczesne materiały użyte w wysokiej jakości akcesoriach wykazują dużą odporność na mrozy, nie zaszkodzi jednak „dmuchać na zimne”:)
Wymiana wycieraczek samochodowych – od czego zacząć?
Diagnoza problemu to pierwszy krok do wymiany zużytego kompletu wycieraczek samochodowych. Podobne zasady obowiązują zarówno w przypadku przedniej, jak i tylnej szyby. Jeśli to możliwe akcesoria warto wymieniać w suchej, słonecznej aurze. Gdy dysponujemy wygodną przestrzenią garażową, pogoda nie stanowi problemu. Podczas wymiany wycieraczek silnik pojazdu powinien być zgaszony, a kluczyki wyciągnięte ze stacyjki. Tych zaleceń nie warto bagatelizować. Wykonywanie czynności wokół uruchomionego pojazdu może być niebezpieczne.
Odpowiednio przygotowani i wyposażeni w nowy zestaw piór możemy przystąpić do dzieła.
Jak wymienić zużytą wycieraczkę samochodową krok po kroku?
Oto kilka prostych wskazówek, które przeprowadzą Cię przez cały proces wymiany wycieraczek samochodowych krok po kroku. Zaczynamy!
Usunięcie zniszczonej wycieraczki w aucie
Nową wycieraczkę możemy zamontować tylko w miejsce, gdzie jeszcze przed chwilą znajdowała się stara, zużyta lub uszkodzona. Jej demontaż zaczynamy od uniesienia pióra w górę, do optymalnej pozycji. Wszystkim, którzy robią to pierwszy raz, zalecamy ostrożność, choć przyda się też nieco pewności w działaniu. Jeśli w danym typie pojazdu nie ma możliwości odgięcia wycieraczki, jej zdjęcie musi odbywać się na innych zasadach. Wycieraczki posiadają dźwignię zaczepu, po naciśnięciu której uwalniamy pióro od metalowego ramienia. Luźne pióro przesuwamy następnie wzdłuż ramienia, aż do całkowitego jego wysunięcia. Gotowe! Właśnie usunęliśmy starą wycieraczkę.
Jak prawidłowo zdjąć ramię wycieraczki?
Jeśli zdiagnozowaliśmy problem korozji ramienia wycieraczki i jego wadliwe działanie, należy wymienić cały element. Postępujmy jednak ostrożnie. Po usunięciu maskownicy natkniemy się na nakrętkę mocującą, którą należy odkręcić przy użyciu odpowiedniego klucza. Narzędzie dobieramy do rozmiaru śruby użytej w danym modelu pojazdu. Zapieczone części konstrukcji mogą łatwo nie odpuścić. W przypadku problemów z odinstalowaniem ramienia z osady zalecane jest użycia specjalnego środka penetrującego. Po odczekaniu chwili akcesoria powinny być gotowe do wymontowania. W przypadku trudności zalecane jest też wygięcie wycieraczki do pozycji pionowej i rozruszanie mechanizmu na wieloklinie. Szybsze efekty osiągniemy, używając młotka. Obstukujemy jednak nakrętkę, nigdy bezpośrednio gwint. Tego typu praktyki wymagają precyzji i wyczucia. Wyjmując ramię z miejsca osadzenia, należy postępować uważnie, włączając odpowiedni ładunek energii.
Montaż nowego ramienia wycieraczki
Nowe ramię wycieraczki należy osadzić na słupku. Zanim przystąpimy do montażu zakupionego akcesorium, zaleca się zabezpieczenie elementów osady środkiem smarującym. Zapewni to wycieraczce sprawne działanie. Po ułożeniu w pozycji wyjściowej ramię trzeba zabezpieczyć nakrętką. Miejsce połączenia zakrywamy maskownicą lub zaślepką.
Montaż nowej wycieraczki samochodowej
Wycieraczki samochodowe można kupować osobno, pamiętając o zachowaniu pierwotnych wymiarów lub w dedykowanych kompletach. Każda nowa wycieraczka zaopatrzona jest w odpowiedni adapter, który zapewnia mocowanie do danego typu haka. Kupując nowe akcesoria, zwróćmy uwagę na parametry umożliwiające prawidłową instalację. Po zamontowaniu adaptera do pióra wycieraczki odginamy ramię do pozycji ułatwiającej nasadzenie mechanizmu. Wycieraczkę zakładamy na hak i przesuwanym w górę, aż usłyszymy kliknięcie. Wycieraczka jest osadzona! Możemy zrobić test.
Wymiana gumy wycieraczki samochodowej – o co z nią chodzi?
Na rynku akcesoriów motoryzacyjnych dostępne są paski gumy do płaskich wycieraczek samochodowych. Można je wymienić, bez konieczności zakupu całego pióra. Proces nie jest skomplikowany, jednak należy stosować się do kilku podstawowych wytycznych.
Tylko prawidłowo zainstalowana i zabezpieczona guma dobrze spełni swoją funkcję. Jeśli nie czujemy się pewni w kwestiach manualnych, lepiej zaopatrzyć się w kompletny zestaw wycieraczek. Tym, którzy zdecydują się na wymianę samej gumki, podsuwamy krótką instrukcję.
Z wycieraczkami bezprzegubowymi należy postępować bardzo ostrożnie. Każda deformacja szyny stabilizującej może zaburzać pracę akcesoriów. Przed zdjęciem gumki z metalowej konstrukcji należy pozbyć się adaptera. W zależności od modelu na całej długości wycieraczki mogą znajdować się plastikowe łączniki. Te usuwamy, delikatnie odginając ich krótszą część. Powinny odskoczyć bez większych problemów.
Następnym krokiem jest rozchylenie szyn i wyjęcie gumy. Usuwamy również łączniki na końcach wycieraczki. Po zdemontowaniu mamy do dyspozycji trzy podstawowe elementy. Metalowe szyny wkładamy w rowki na całej długości gumy, z jednej i drugiej strony tak, by wszystkie podłużne elementy były położone idealnie równo. Całość zabezpieczamy końcówkami mocującymi i łącznikami. Wycieraczka jest gotowa do montażu na ramię!
Wymiana zużytej wycieraczki samochodowej – o czym jeszcze należy pamiętać?
Najistotniejszą sprawą przy wymianie wycieraczek samochodowych na nowe jest odpowiednie ich dobranie. Łatwa w obsłudze wyszukiwarka dostępna w naszym sklepie internetowym szybko i trafnie wskaże wszystkie możliwe opcje akcesoriów różnych producentów, w konkurencyjnych cenach. Filtry pomogą zawęzić obszar poszukiwania do konkretnej, interesującej nas marki.
Jeśli kupujemy wycieraczki pojedynczo, pamiętajmy o ich rozmiarach. Różnych dla strony kierowcy i pasażera.
Szybki montaż wycieraczek umożliwiają dobrze pomyślane adaptery dopasowane do różnego typu mocowań. Najbardziej uniwersalny system adapterów proponuje Bosch w linii wycieraczek Bosch Aerotiwn Plus.
Wymianę ramienia wycieraczki ułatwi przeznaczony do tego, specjalny ściągacz działający na zasadzie zacisku śrubowego. Najtańsze modele kosztują ok. 10 zł, za droższe trzeba zapłacić od 150 do nawet 300 zł. Przy wymianie ramienia warto pomyśleć o zamontowaniu również nowego kompletu wycieraczek. Wtedy cały mechanizm sprawdzi się najlepiej.
Test nowych wycieraczek samochodowych można wykonać dopiero po przykręceniu ramienia do śruby. Każda wcześniejsza próba mogłaby spowodować obrobienie wieloklinu.
Czy wymiana wycieraczek na nowe zawsze wygląda tak samo?
Najczęstsze anomalie w zakresie wymiany zdarzają się w przypadku tylnej wycieraczki, ale nie jest to oczywiście kwestia odosobniona. Dużą rolę w kształcie pióra odgrywa krzywizna szyby. Nietypowe rozwiązania mogą posiadać zarówno starsze, jak i nowoczesne pojazdy.
Różne bywają przede wszystkim zaczepy, dlatego zestawy wycieraczek samochodowych zawierają adaptery kompatybilne z różnymi uchwytami. W naszym sklepie posiadamy bogatą ofertę akcesoriów dedykowanych do konkretnych marek i modeli samochodów oraz komplety z dodatkowymi adapterami.
Niektórych piór nie wymienimy bez ingerencji komputera pokładowego. Wysunięcie wycieraczek następuje dopiero po wprowadzeniu ich w tryb serwisowy.
Zanim przystąpimy do wymiany wycieraczek, warto zorientować się w sytuacji. Szczegółową instrukcję montażu znajdziemy na każdym opakowaniu produktu. W bardziej nietypowych przypadkach warto zasięgnąć porady eksperta lub zerknąć do instrukcji obsługi danego pojazdu.
Ile trwa wymiana pióra wycieraczki?
Wymiana piór wycieraczek samochodowych nie powinna trwać więcej niż 10 min., uwzględniając nawet wymianę całego ramienia i problemy z elementami trudnymi do wymontowania. Polecamy łatwe w montażu płaskie aerodynamiczne wycieraczki Valeo First, znajdujące się na liście najlepiej sprzedających się akcesoriów naszej oferty.
Ekspert radzi
Jeśli kolejne podzespoły nie łączą się łatwo i sprawa zaczyna się przeciągać, może to być znak, że dobraliśmy złe akcesoria. W takim wypadku należy wszystko dokładnie sprawdzić, zweryfikować ewentualną pomyłkę i z kompletem nowych piór zacząć jeszcze raz – mówi ekspert sklepu piorawycieraczek.pl Jarosław Woźniak.
Tekst przygotowała ekspertka i doradca techniczny sklepu piorawycieraczek.pl: Marzena Wilk
Miłośniczka tekstu pisanego oraz wszystkiego, co związane z motoryzacją. Specjalistka i doradca techniczny klienta, dla której branża automotive jest przestrzenią rozwoju oraz wymiany inspirujących opinii i doświadczeń. Kocha szybkie samochody, bacznie śledzi obowiązujące trendy i docenia śmiałe rozwiązania technologiczne. Świat pojazdów mechanicznych nie ma dla niej tajemnic, a każdą dotyczącą go nowinką dzieli się z Wami w swoich artykułach.