Wybierz samochód:

Krótka historia wycieraczek samochodowych


Dawno, dawno temu, za siedmioma górami i siedmioma rzekami przyszedł na świat Józef Hoffman. Nikt jeszcze wtedy nie wiedział jak ważną odegra rolę w historii.

Na początku XX wieku, na drogi miejskie i wiejskie wyjechały samochody osobowe i ciężarowe, wyposażone w szyby, które chroniły kierowcę i pasażerów przed opadami atmosferycznymi. Jednakże w dalszym ciągu jazda w czasie deszczu czy śniegu była niebezpieczna. Dlatego też, zaczęto poszukiwać nowych rozwiązań, które miałyby na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu w czasie jazdy.

Wycieraczki samochodowe były najlepszym wynalazkiem, jaki pojawił się w przemyśle motoryzacyjnym. Początkowo wycieraczki były poruszane ręcznie przez kierowcę, co wpływało na zmniejszenie komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Dlatego też poszukiwano innego rozwiązania, które byłoby bardziej komfortowe i nie wymagało manualnej obsługi.

Możemy być dumni jako naród, ponieważ twórcą pierwszych wycieraczek automatycznych, które przypominają w swojej konstrukcji te, używane współcześnie był Polak, Józef Hofmann. Urodzony w Krakowie, wybitny pianista i pasjonat wynalazczości, postanowił zrewolucjonizować przemysł motoryzacyjny. Jego początkowy projekt posłużył za wzór do opracowania mechanizmu poruszania wycieraczkami wewnątrz pojazdu. Projekt Hoffmana dopracowała amerykańska wynalazczyni Mary Anderson, która stworzyła mechanizm kompatybilny z elementami, gwarantującymi samoczynne poruszanie się wycieraczek.
 

Co było dalej? Dalsze życie i rozwój wycieraczki samochodowej


Wynalazek przyjął się bardzo szybko i automatyczne wycieraczki samochodowe zaczęto produkować na skalę masową. Pierwszy system napędzanych elektrycznie wycieraczek, wprowadziła na rynek firma Bosch. Wydarzenie to nastąpiło w 1926 roku, jeszcze przed wybuchem II wojny światowej.

Firma Bosch jest uznawana za twórcę dwuskładnikowej gumy pióra wycieraczek, która była bardzo popularna w produkowanych liniach wycieraczek Twin oraz Aerotwin. Użyto w tym przypadku dwóch rodzajów gumy, zarówno twardej, jak i miękkiej.

Kolejną rewolucją było wprowadzenie w 1999 roku konstrukcji bezprzegubowych. Pojawiły się wycieraczki płaskie Aerotwin. Wykorzystano tym razem dwa rodzaje syntetycznej gumy, którą pokryto powłoką polimerową. Spowodowało to zwiększenie żywotności pióra wycieraczek, zaś ich praca stała się cichsza.

Produkcję wycieraczek zrewolucjonizowała również marka Champion, która wprowadziła na rynek bagnetowe połączenie dla wycieraczek płaskich. W obecnych czasach jest to przeważające rozwiązanie, które jest wykorzystywane przez wielu producentów samochodów w Europie. Ponadto, coraz częściej zaczęły pojawiać się na rynku wycieraczki hybrydowe. Champion na bieżąco ulepszał konstrukcję swoich wycieraczek, co zaowocowało powstaniem bezpośredniego łącza, ulepszeniem standardowego pióra oraz pojawieniem się wycieraczek w wersji retro - fit.

Od 2000 roku zaczęto również produkować wycieraczki zapewniające łatwą i szybką instalację do każdego z siedmiu, głównych rodzajów mocowań. Po roku 2017 producenci zaczęli prześcigać się w opracowywaniu nowoczesnych wycieraczek, których praca zapewnia optymalną aerodynamikę oraz zwiększa żywotność pióra wycieraczek o nawet 75%.

Współczesne wycieraczki automatyczne, mimo iż działają na zasadach stworzonych przez Hoffmana i ulepszonych przez Mary Anderson, to jednak posiadają wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które sprawiają, że tego typu akcesoria samochodowe są niezawodne i maksymalnie zwiększają komfort oraz bezpieczeństwo poruszania się pojazdem mechanicznym w każdych warunkach atmosferycznych.
ALCAAMiOBLOOMBOSCHDENSOFLASHHEYNERNEGOTTIVALEO

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.

Zamknij